ایران دانلود

مرجع نیازمندیهای ایران


نجات بخشی در ادیان

در ادیان زنده جهان هر چند نام واپسین فروغ هدایت و نجات و آزادی بشر، گونه گون به چشم می خورد.ولی همه و همه ، اشارت وبشارت دارند که جهان به پایان نخواهد رسید تا آنکه خدا گونه ای برخیزد و ریشه های نادانی و نامردمی را بخشکاند.

نجات بخشی از دیرباز در اندیشه و زندگی بشر و متفکران وجود داشته است ، تا آنجا که می توان گفت ، نجات بخشی همزاد احساس مذهبی و فطری انسانها است و چنان که تاریخ نشان می دهد ، حرکتهای بزرگ رهایی بخشی به مدد مذهب و ایمان مذهبی صورت گرفته است.

ادیان انسانی در شرق ، پیوسته به ظهور نجات بخشها ، به ویژه نجات بخش واپسین متکی بوده اند و همواره به آینده ای آکنده از مردیها و پاکیها و راستیها نوید داده اند . زرتشت از سوشیانس سوم می گوید و کتب مقدس هندی از منصور و خلیفه خدا و امیر کائنات و بودای بیست و چهارم.

آنچه ادیان آسمانی یا ابراهیمی را نسبت به ادیان انسانی ممتاز می کند ، عبارت است از هماهنگی تمام میان جهان بینی و آیین ها و بایدها و نبایدها با فطرت و طبیعت دشری مردمان ، به طوری که محصول تدین ، تکامل فکری و علمی و اجتماعی شناخته می شود . بدین سان ، آزادی و معنویت و عدالت ، محورهای عقیدتی و عملی آموزههای ادیان ابراهیمی است ، که از بینش توحیدی حکایت دارد، همان اصلی که انگیزه بعثتها و مبعوثهای بزرگ تاریخ بشری به شمار می آید و یکسانی دعوتهای پیامبران آسمانی را سبب گشته است .

فرهنگ و تمدنی که ابراهیم بنیان نهاد ، رابطه تنگاتنگ با بعثت و توحید داشت. او که سرسلسله پیامبران یکتاپرست شناخته شده ، حیات انسانی را در چهارچوب وحی و بعثت آسمانی ، و استمرار تلاوت آیات و تعلیم کتاب و حکمت در هر زمان و مکان ، امکان پذیر می داند ، که بی تردید در وجود مهدی موعود ، عصاره معرفتها و حکمتها نهفته است و دولت حق گستر جهانی اش، منظور ابراهیم و دیگر پیامبران بوده است .

پیامبران ابراهیمی و صاحبان ادیان بزرگ جهان (اسلام ، یهودیت و مسیحیت)، از نجات بخشی آیین خود و نیز نجات بخشی نهایی بشریت ، سخن گفته اند . به گونه ای که هر مسلمان ، یهود و مسیحی، چنین باور داشتی در ذهن خود پرورده است.گویاترین بیانها و ترسیمها از آینده بشریت در آیات قرآن و سخنان پیامبر اسلام به چشم می خورد.

نویسنده : امین : ۱٢:٥۸ ‎ق.ظ ; ۱۳۸۸/۸/۱۸
Comments پيام هاي ديگران ()      لینک دائم




میلاد امام مهدی (عج)

پنهان ماندن آثار حمل و میلاد امام مهدی (عج) که در حیات ابراهیم خلیل الله و موسی کلیم الله نیز به چشم می خورد ، حاکی از دشواری زمانها و ضرورت بعثت ها و نجات بخشیها می باشد . این واقعیت های شگفت انگیز ، نمایشگر قدرت و اراده الهی در زمینه تحقق پیروزی حقیقت و کامیابی بشریت به شمار می آید و چنین نیست که خلق از وجود نجات بخشی بزرگ و رهبری پیشوایان خیرخواه بشر ، بی نصیب بماند.

شایستگی های ذاتی و عینی برگزیدگان خداوند ، خواه ناخواه حسادت و دشمنی اصحاب قدرت و شیطنت را برمی انگیزد ؛ چرا که محبوبیت آنان در میان مردم ، از رهگذر حکمت و علم و تقوا و فروتنی در پیشگاه قانون و عدل و دستگیری ستمدیدگان می باشد . امام مهدی (عج) نیز همانند حضرت موسی ، هنگام ظهور با این چالش مواجه شد . چنان که پدر بزرگوارش امام حسن عسگری به سبب تولد آخرین ذخیره خداوند در خانه او ، هماره و بیش از دیگر ائمه در محاصره مأموران پیدا و نهان عباسیان ، می زیست.

امام مهدی (عج) در شب نیمه شعبان سال 255 هجری ، در سامرا، در خانه پدر چشم به جهان گشود و چنانکه از عمخه مکرمه آن حضرت روایت شده ؛ او را گاهی می دیده و گاهی نمی دیده است و تنی چند از شیعیان امام یازدهم ، در کودکی ، حضرت را مشاهده کرده و گاه پرسشهای خود را مطرح کرده و پاسخ گرفته اند.

امام عصر،همانند مسیح ؛ فرزند مریم ، در گهواره زبان به سخن گشود و خویشتن را بقیه الله و نیز انتقام گیرنده از دشمنان حق و فضیلت شناساند.

نویسنده : امین : ۱٢:٥٥ ‎ق.ظ ; ۱۳۸۸/۸/۱۸
Comments پيام هاي ديگران ()      لینک دائم




غیبت صغری و نایبان خاص

عباسیان،هماره نگران موقعیت سیاسی خود بودند؛به ویژه از ناحیه شیعیان علوی که در قاموس آنان،سازش کاری و مصلحت اندیشی وجود نداشت.

همه می دانستند که در ایام میلاد م حیات دوازدهمین وصی پیامبر،نهمین ولی حق از نسل حسین بن علی – علیه السلام – و آخرین حجت از تبار فاطمه،به سر می برند،چراکه پیش از آن،سینه به سینه،حدیث های متواتر نبوی در این باره رسیده بود.

امامان شیعه،پس از هجرت و شهادت امام هشتم،کمتر امکان دیدار با شیعیان را بدست آوردند؛از این رو حدیث اندکی از آنان به جای مانده است و از طرف دیگر،مسأله غیبت امام عصر،زمینه های ذهنی و عینی خود را می یافت و از دشواری درک و شکیبایی بر آن می کاست.

مهدی موعود،دارای دو غیبت است:غیبت صغری که نزدیک به هفتاد سال طول کشید(260-329 ق) و غیبت کبری.در دوران غیبت صغری،چهار تن از شیعیان مورد اعتماد،به عنوان نایبان و سفیران،رابط امام و امت بودند؛به نامهای زیر:

**عثمان بن سعید

**محمد بن عثمان

**حسین بن روح نوبختی

**علی بن محمد سمری

نایبان و سفیران امام عصر،به ویژه محمد بن عثمان و حسین بن روح نوبختی،با مدعیان نیابت مواجه می شدند و از این رهگذر،گرفتاری های سیاسی و اجتماعی زیادی داشتند.به هر حال ارتباط آنان با وکلای امام در شهرها برقرار بود و امور را به نیکوی سامان می بخشیدند.

نویسنده : امین : ۱٢:٥٤ ‎ق.ظ ; ۱۳۸۸/۸/۱۸
Comments پيام هاي ديگران ()      لینک دائم




زمینه های اعتقادی مهدویت

از نظر قرآن اسلام یا آیین پاگ ابراهیم ، دعوت مشترک و مستر پیامبر بوده است ، از این رو پیروان موسی ، عیسی و محمد (ص) دین ابراهیمی دارند و تکیه گاه اعتقادی آنان ، همانا توحید و یکتاگرایی شناخته می شود .

مفاهیم و مرزبندی های آیین ابراهیمی بر فلسفه تاریخ و جامعه و حیات مردمان ، سایه افکنده و صف بندی های خیرو شر یا تور و ظلمات را در درازنای زمان و گسترده زمین ، سبب شده است . می توان گفت هر جا ، نشانی از عشق و کمال و خردورزی است ، بی گمان آیین ابراهیمی را شناخته و پذیرفته اند .

مفاهیم بلند و زندگی ساز ابراهیمی از این قرار است :

الف – وصایت و امامت پاکان و امانت داران راست کردار و ظلم ستیز ، که در حقیقت برگزیدگان خدا هستند و پیشوایان مورد اعتماد و حمایت مردم ، فرهنگ و تمدنی که از رهگذر حاکمیت آنان بدست می آید ، بر پایه فطرت و مقبول جان ها بوده و شکوفایی استعدادها و تکامل اندیشه و دانش را سبب می شود و نقطه اوج وصایت و امامت ابراهیمی ، ظهور مهدی موعود است ، که به روشنی و درستی ، آیین پاک و هدایتگرانه ابراهیم و پیامبران و امامان ابراهیمی را در مقیاس جهانی ، حاکم می گرداند.

ب – تأملی در معنا و مبنای ایمان و کفر در منظر آیات قرآن کریم ، نشان می دهد که بشر در هر راهی که برگزیده یا فرو افتاده باشد ، خواه نا خواه تابع ولایت و رهبری کسی بوده است . ضرورت ولایت به دلیل ارتباط تنگاتنگ پندارها و کردارها با رهبری یا قهرمان پرستی ناشی از فطرت آدمی است ، از این رو قبول مفهوم ایمان و کفر ، و استمرار این دو جریان در عرصع حیات و تاریخ ، متکی به ولایت بوده و اجتناب ناپذیری ظهور مهدی موعود را می نمایاند ، چرا که امام عصر ، صاحب ولایت حق در میان انسان ها است.

ج – پیروزی نهایی حق بر باطل که همه پیامبران نوید آن را می دادند ، خود رمینه استوار اعتقادی مهدویت به شمار می آید.

د – وعده حاکمیت ستمدیدگان و جانشینی در زمین ، گویای ظهور ابراهیم گونه ای در آخرالزمان است ، که رهبری آنان را به دست گیرد.

باری مفاهیم یاد شده و جریان های حاکم بر جامعه و تاریخ بشری ، انسان ها را به سوی مهدی و نجات بخشی او سوق داده است . بدین سان می توان گفت : مهدویت ، ریشه در جان ها و خرد ها دارد و از دیر باز عقیده مذهبی بشر شناخته شده است ؛ چنانکه پرستش خدا نیز چنین است .

نویسنده : امین : ۱٢:٥۱ ‎ق.ظ ; ۱۳۸۸/۸/۱۸
Comments پيام هاي ديگران ()      لینک دائم




تعریف خوشبختی و بد بختی از دیدگاه قرآن

خوشبختی و بدبختی انسان در لسان قرآن کریم تحت عنوان سعادت و شقاوت مطرح شده است که سعادت به معنای فراهم بودن اسباب نعمت و شقاوت به معنای فراهم بودن اسباب گرفتاری و مجازات بلاست.از جمله در سوره هود آیه شریفه 105 می فرماید:

          آنگاه که روز قیامت فرا رسد هیچ کس جز به اراده خدا سخن نمی گوید گروهی از مردم در آن روز بدبختند و گروهی خوشبخت.

و در آیه بعد می فرماید:

اما آنها که شقاوتمند شدند در آتشند و برای آنها زفیر و شهیق(ناله های طولانی دم و بازدم)است.

و در آیه 108 می فرماید:

          اما آنها که سعادتمند شدند در بهشت جاودانه خواهند بود مادام که آسمانها و زمین برپاست مگر آنچه مشیت خدا باشد که عطایش ابدی و قطع نشدنی است.

 

نویسنده : امین : ۱٢:٤٩ ‎ق.ظ ; ۱۳۸۸/۸/۱۸
Comments پيام هاي ديگران ()      لینک دائم




اوضاع سیاسی جهان اسلام در آستانه تولد مهدی (عج)

ضرورت آگاهی از اوضاع فرهنگی و سیاسی جهان اسلام در آستانه میلاد مهدی (عج) ، آنگاه آشکار میشود که جایگاه مهدویت را در عرصه حیات و تحولات تاریخی بشر درک نموده باشیم.بدین سان با پی گرفتن آن خواهیم توانست ، چنانکه در خور آن حرکت آرمانی و جهانی موعود می باشد ، در یستر انتظار ، رو به رشد و بالندگی رفته و زمینه های ظهور و فضیلت و عزت مردمان را فراهم آوریم .

بیدادگری امویان از یک سو و نفوذ و جاذبه فکری و عملی تشیع از دیگر سو ، ایرانیان را به سمت آزادی و استقلال و عدالت خواهی سوق داد ، تا اینکه کوچکترین جنبش بر ضد خلافت و ستم به کانون حماسه ای تبدیل گشت. بدین گونه سیاسیت ها حکومتهای مستقل ایرانی شکل گرفتند.

تغییر و تحول در سیاست عباسیان ، در پی هوسرانی ها و خودکامگی ها ، که به سلطه گری ترکان و انتقال پایتخت و خیزشها و آشوبهایی چند در عراق و حجاز و سوریه ، انجامید، خبر از نابسامانی اجتماعی و نارسایی مدیریت می داد، که بر وحشت خلفا می افزود،تا آنجا که نگران میلاد و ظهور مهدی موعود (عج) بودند.

 

نویسنده : امین : ۱٢:٤٦ ‎ق.ظ ; ۱۳۸۸/۸/۱۸
Comments پيام هاي ديگران ()      لینک دائم




امام مهدی (ع) در اسلام

مهدویت در شمار مسائل اعتقادی اسلام است ، از این رو در باور هر مسلمانی – شیعی یا سنی – اندیشه مهدی (عج) و عدل گستری وی نهفته است.

طرح مسائل مهدی موعود ، در آثار معتبر و مکتوب اهل سنت ، سبب همبستگی و بیداری مسلمانان می شود .از این رو پاره ای از شرق شناسان و اسلام شناسان غربی کوشیده اند با رنگ قومیت بخشیدن به مهدویت ، از آن فلسفه ای فرقه ای و ناکارآمد ، بلکه اختلاف انگیز ارائه دهند.

چهرههای برجسته علمی و فکری جهان تسنن ، همچون طبری ، فخر رازی ، سیوطی ، ابن عربی ، عطار نیشابوری ، مولانا جلال الدین محمد بلخی و شیخ محمد عبده در آثار خویش از زاویه های گوناگون به شخصیت و حرکت عدل گسترانه مهدی موعود پرداخته اند.

پژوهشهای جداگانه ای از سوی علمای اهل سنت ، در حوزه مهدویت انجام و نشر یافته است که تحلیلها و شمار چشمگیر آن در خور تأمل و تقدیر است.

یادکرد مهدی موعود در مجموعه های روایی بزرگ و معتبر اهل سنت ، همانند صحیح بخاری ، صحیح مسلم ، جامع ترمذی و سنن ابن ماجه ، در پرتو کلام پیامبر اسلام ، همگان را به سیمای مهدی و حاکمیت جهانی وی رهنمون می شوند.

داوریهای خامی ، از جانب برخی نویسندگان اهل سنت ، چون احمد امین مصری در باب مهدویت و قرآیند اعتقادی آن به چشم می خورد ، که منشأ آن ، گاه تعصب مذهبی است و گاه سوء تفاهم و سطحی نگری نسبت به عقاید شیعی.

ادامه مطلب
نویسنده : امین : ۱٢:۳۱ ‎ق.ظ ; ۱۳۸۸/۸/۱۸
Comments پيام هاي ديگران ()      لینک دائم